Wizerunek firmy to jeden z najważniejszych elementów polityki przedsiębiorstwa na rynku. Jest wiele takich aspektów, które mają wpływ na to, czy jest on dobry, czy zły, czy neutralny. Prowadząc działalność, warto wiedzieć, jak dbać o swoją firmę. W ten sposób będzie na ogół cieszyć się jak najlepszym postrzeganiem wśród klientów, potencjalnych odbiorców, a także „w swojej” branży. Co zatem powoduje, że firmę postrzega się w określony sposób?
Działania marketingowe wpływają na postrzeganie firmy
Dzisiaj nie sposób wskazać przedsiębiorcy, który nie korzystałby z usług agencji marketingowych. Bardzo często odpowiednia strategia marketingowa pozwala promować firmę w określony sposób w kanałach. Przynoszą one najlepsze efekty w stosunkowo niedługim czasie. PR firmy to tak naprawdę nic innego, jak umiejętne lawirowanie w świecie mediów, gdzie przedsiębiorca powinien jawić się jako osoba o nieposzlakowanym wizerunku.
Biznesmen, który chciałby, aby jego firma cieszyła się dobrą opinią, sam powinien budzić zaufanie, np. poprzez swoje kompetencje i działania. Marketing stał się nieodłącznym elementem biznesu. Do tego stopnia, że w dużych firmach powstają oddzielne sektory zajmujące się dbaniem o wizerunek przedsiębiorstwa.
Polityka i działalność przedsiębiorstwa
Na wizerunek firmy mają wpływ także wszystkie te działania, w jakie angażuje się dane przedsiębiorstwo. Jeśli więc przeznacza część dochodów na cele charytatywne, z pewnością będzie to pozytywnie oddziaływać na społeczeństwo. Analogicznie, jeżeli firma „wmiesza się” w jakąś aferę – wtedy również da się zapamiętać swoim klientom i potencjalnym odbiorcom, jednak z tej negatywnej strony. Ważne jest zatem to, w jakie działania angażuje się firma, a także jej poszczególni pracownicy, czy członkowie zarządu. Nieprzemyślana strategia może mieć opłakane skutki, np. w postaci strat finansowych i wizerunkowych.
Na to, jak firmę się postrzega, ma również wpływ jej polityka, a więc np. wizja dalszego rozwoju. Polityka instytucji to także wartości, jakie się w niej wyznaje, czy credo firmy. Nie można również zapominać, że korporacja powinna też prowadzić przejrzystą politykę, jeśli chodzi o działania z zakresu rachunkowości, księgowości i zawierania umów. Jeśli firmą się źle zarządza, może to wyjść, chociażby w rosnącym zadłużeniu, czy w braku płynności finansowej. Takie czynniki niestety odbijają się niekorzystnie na wizerunku firmy.
Opinie, jakie pojawiają się o firmie w sieci
Na to, jak firmę widzą odbiorcy wpływa również szereg informacji, jakie są dostępne na jej temat w sieci. Nie chodzi tylko o te, jakie firma sama udostępnia na swój temat. Liczą się bowiem przede wszystkim opinie, jakimi dzielą się ci, którzy skorzystali z oferty przedsiębiorstwa. Co więcej, wpisując niekiedy w wyszukiwarkę nazwę firmy, treści, które pojawią się jako pierwsze, będą właśnie opiniami.
Wielu internautów nie zdaje sobie nieraz sprawy z tego, jak krzywdzące mogą być negatywne komentarze publikowane w sieci. Niekiedy wystarczy jeden taki wpis, który rozejdzie się po całym Internecie z prędkością błyskawicy, by wieloletnia dbałość o wizerunek spaliła na panewce.
Dzisiaj zatem część wydatków w firmie przeznacza się na dbałość, by przedsiębiorstwu nic nie można było zarzucić w sieci. Pomagają w tym prawnicy, specjaliści od PR, a także sami pracownicy, którzy zapewniają wysoką jakość obsługi i akceptowane terminy dostaw produktów.
Spójność wizerunkowa lub jej brak wpływają na obraz firmy
Jeśli przedsiębiorstwo jest spójne pod względem prowadzonych działań na wielu różnych płaszczyznach, wzbudza wtedy zaufanie. Spójność wizerunkowa sprawia, że firmę postrzega się w sposób pozytywny. Zwłaszcza gdy komunikuje jasny przekaz, który każdego dnia wciela w życie. Z kolei brak takiej jednomyślności w podejmowaniu decyzji i rozmienianie się na drobne nie może przynieść firmie wielu pozytywnych odzewów społecznych.
Warto więc zadbać o instytucję przede wszystkim od strony struktury organizacji, pod względem prawnym, spójności, a także rzetelności. Gdy na tych polach uda się odnosić systematycznie sukcesy, klienci i potencjalni odbiorcy raczej nie będą mieli podstaw do tego, by zamieszczać w sieci negatywne komentarze.