Żyjemy w czasach kiedy zdanie klienta i opinia społeczeństwa są zdecydowanie najważniejsze. Jednocześnie standardowe reklamy telewizyjne i radiowe cieszą się wśród ludzi coraz mniejszym zaufaniem i osiągają coraz gorsze wyniki. Zdecydowana większość ludzi deklaruje, że w procesie zakupowym to właśnie opinia innych jest dla nich priorytetowa. Dodatkowo bardzo często szukają oni informacji na temat produktów w sieci. Czy warto więc rozpocząć działania marketingu szeptanego? Gdzie najlepiej je prowadzić? Zapraszamy do lektury!
Marketing szeptany, czyli co?
Plotkowanie ma niesamowitą moc. Jednak wykorzystaniem mechanizmu komunikacji niekontrolowanej na potrzeby marketingu interesowali się nie tylko aktualni marketerzy. To zagrywka znana od dawna. Kiedyś organizowane były specjalne wydarzenia i czekano, aż ludzie zaczną o nich opowiadać. Teraz po prostu z wykorzystaniem odpowiednich narzędzi takie rozmowy się odpowiednio pobudza. Marketing szeptany można spotkać również pod nazwami takimi jak marketing plotki, szeptanka, buzz marketing czy Word of Mouth Marketing. Wszystkie te nazwy sprowadzają się do tego samego. Mówienia. Ważne jednak by robić to w odpowiedni sposób. Liczy się przede wszystkim jakość, a nie ilość, wysyłanych do konsumentów komunikatów.
Jakie są największe zalety marketingu szeptanego?
Wykorzystanie tej formy marketingu może przynieść wiele korzyści, nie tylko zwiększenie sprzedaży. Dzięki działaniom szeptanki buduje się zainteresowanie marką oraz jej pozytywny wizerunek wśród potencjalnych klientów. Dodatkowo prowokowane są jednocześnie naturalne dyskusje na temat produktów firmy. Całość wygląda niewymuszenie, szczerze i wiarygodnie. Wielką zaletą jest to, że z marketingu szeptanego mogą skorzystać nawet nieduże firmy z niewielkim budżetem. Koszty prowadzenia kampanii są stosunkowo niskie, szczególnie porównując do efektów, które można osiągnąć. Zwłaszcza że są to efekty długofalowe. Przecież nikt nie usuwa nagle prowadzonych w sieci dyskusji. Nie można również zapomnieć o fakcie, że buzz marketing można wykorzystać dosłownie w każdej branży.
Jakie miejsca najlepiej wykorzystać do działań buzz marketingowych?
Wybranie odpowiednich miejsc należy rozpocząć już wcześniej od określenia grupy docelowej oraz celu kampanii. Miejsca dopasowane do strategi marketingowej przyniosą najlepsze rezultaty. Oto kilka przykładów, które warto uwzględnić w swoich działaniach:
- Fora internetowe – to wciąż bardzo intensywnie wykorzystywana część Internetu. Istnieje wiele bardzo aktywnych forów dyskusyjnych, które warto wykorzystać w swojej komunikacji. Pamiętaj, by tworzyć treści jak najbardziej naturalne i związane bezpośrednio z tematem wątku i toczącą się dyskusją.
- Blogi i serwisy z artykułami – Choć lata świetności mają za sobą, to dalej jest szerokie grono użytkowników, wśród których cieszą się popularnością. Pamiętaj tylko, że bardzo często przy loginie pojawia się adres IP, więc łatwo zlokalizować wpisy pochodzące od tej samej osoby i z tego samego komputera.
- Media społecznościowe – Facebook, Instagram, YouTube czy Twitter to te najpopularniejsze. Warto udzielać się na grupach zamkniętych, w dyskusjach pod wpisami, odpowiadać na komentarze innych osó Jeśli chodzi o Instagram, to dobrze jest obserwować hashtagizwiązane z tematyką branży, w której się działa. Natomiast na Twitterze nie wolno zapomnieć o ograniczonej ilości znaków do wykorzystania.